Friday 13 September 2013

Industri Pertanian Atasi Krisis Makanan


Industri Pertanian Atasi Krisis Makanan



Kementerian Belia dan Sukan memperuntukkan RM20 juta pada tahun ini sebagai pinjaman untuk membantu golongan belia yang ingin mengusahakan industri pertanian.Menterinya, Datuk Ismail Sabri Yaakob memberitahu, golongan tersebut boleh memohon pinjaman bermula RM15,000 hingga RM50,000 itu bagi menjayakan projek pertanian mereka.
''Seluruh dunia kini menghadapi masalah kekurangan makanan terutamanya bekalan makanan ruji seperti beras oleh kerana negara-negara pembekal seperti Thailand, Myanmar, Filipina dan Vietnam berhadapan dengan masalah cuaca dan bencana alam." katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kali Ke-31 Pertubuhan Peladang Daerah Bera di Kompleks Rakan Muda di sini hari ini.
Tambah beliau, bagi mengatasi masalah kekurangan beras, Malaysia terpaksa mengimport 200,000 hingga 300,000 tan setiap bulan dari negara jiran, Thailand dan India.
Bagaimanapun, katanya, masalah itu dapat diatasi jika semua tanah-tanah terbiar di seluruh negara dapat dibangunkan semula dengan mengusahakan sawah padi.
Sehubungan itu, beliau berharap Pertubuhan Peladang Kawasan dan agensi pertanian mengenal pasti tanah-tanah terbiar dan turut membabitkan golongan belia secara langsung bagi membangunkan tanah tersebut dengan penanaman padi.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Bera yakin jika semua tanah terbiar dapat ditebusguna dengan mengusahakan tanaman makanan masalah krisis makanan yang melanda negara dapat diatasi.
Malah beliau yakin industri pertanian mampu menangani masalah pengangguran di kalangan belia sekali gus menghapuskan kemiskinan.

No comments:

Post a Comment